Thanksgiving - tre hösttårtor


Igår fick jag äran att göra tre tårtor till ett thanksgiving-party som anordnades av min mans utbildning. Temat skulle vara höstigt men i övrigt fick jag helt fria händer.

Det är alltid med en viss skräckblandad förtjusning som jag ställer upp och gör tårtor eftersom jag fortfarande känner mig som en nybörjare på många sätt. Jag har dock insett att för varje tårta jag bakar så blir jag några erfarenheter rikare och gårdagens lärdom var en nyttig men en jobbig sådan. Jag ska aldrig, aldrig, aldrig mer försöka mig på att använda en smörkräm på köpta bottnar... 

Jag brukar för det mesta baka mina tårtbottnar själv utifrån >>det här receptet men den här gången, typiskt nog, hade jag varken tid eller ork att baka egna så det fick bli köpta bottnar - något som jag ångrar såhär i efterhand. Bottnarna fungerade fint när jag fyllde tårtorna men när jag skulle spackla dem med smörkrämen så smulades de sönder på en gång. Så fort jag drog ett drag med spateln så följde tårtbottnarna med och trots att jag försökte lappa ihop tårtorna efter bästa förmåga så resulterade det hela i knöliga tårtor - men som sagt, man lär sig av sina misstag!



Tårtorna är gjorda på köpta chokladbottnar, fyllda med hallonkräm och glasscreme (vaniljkräm), de är spacklade med chokladsmörkräm och täckta med marsipan. Dekorationerna är gjorda i sockerpasta och marsipan. Snöflingorna är penslade med ätbart glitter och blommorna är målade på kanterna med ätbar pulverfärg. Pärlorna i blommorna är mjuka ätbara pärlor.

Kommentarer

  1. Hej! Jag tror inte det berodde på bottnarna, jag tror smörkrämen kan ha vart lite för kall, man kan micra den lite för att få den enklare att smeta ut liksom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det trodde jag också först, men det blev lika illa efter att jag hade mikrat smörkrämen. Krämen kunde inte ha varit bättre/lösare utan att rinna och bottnen följde ändå med. :/ Men det kan ju vara så att jag hade otur med just dessa köpta bottnar - för jag tror faktiskt att de hade smulat sönder även om jag hade spacklat med grädde. :)

      Radera
  2. Åh vad fina tårtor!! Och verkligen vackra blommor!
    Ha en härlig dag! Kram/ Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det värmer hjärtat att få höra det från en som är så duktig som du! :) Ha en fin kväll!

      Radera
  3. PS; vad mycket fina tårtor och härligt pyssel du har!! Löööööövly :). Jag har lagt till dig på min blogglista! Du är kalasduktig <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack så mycket! Roligt! Då följer vi varandra för du ligger redan på min blogglista! :D Kram

      Radera
  4. Du är så otroligt duktig å kreativ så! Bakar riktiga konstverk !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket! Det värmer hjärtat! :-)

      Radera
  5. Fantastiskt fina tårtor! Önskar dig en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Önskar dig detsamma! :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)