Julpyssel: DIY - Små vimplar till presenter och julklappar


Vimplar har synts i både bloggar och tidningar under en väldigt lång tid men det är först nu som jag själv har blivit förälskad i dem. Här har jag gjort en liten vimpel av papper som får pryda en julklapp. Enkelt och fint!

Du behöver:

  • Fint papper eller tyg 
  • Sax 
  • Lim 
  • Sytråd
Till bokstäverna använde jag mig av klistermärken som är köpta hos Panduro, men det går lika bra att skriva texten själv med en penna, eller varför inte hoppa över texten helt?


1. Vik pappret dubbelt och klipp ut en dubbelvikt trekant som bilden visar. - Vill du ha exakt lika stora bitar så kan du rita en mall först och sedan klippa efter den.

2. Klipp en bit sytråd som räcker till att knyta runt paketet (jag gjorde min sytråd dubbelvikt för att få en lite starkare tråd). Lägg sytråden emellan trekanterna och limma ihop dem. Håll kvar ett tag tills limmet har torkat något. Gör likadant med resten. - Använder du ett riktigt tjockt papper så kan det vara bra att lägga något tungt på vimpeln tills limmet har torkat helt.

3. Nu är vimpeln färdig! Lycka till!


Kommentarer