DIY: Sy ett babynest


Nu har jag äntligen sytt klart ett babynest till prinsessan i magen och jag är helt förälskad i tygerna! Första gången jag sydde ett babynest gjorde jag en örngottsmodell men den här gången provade jag den klassiska varianten. Båda sätten är nog ganska likvärdiga att sy men jag tycker att det här resultatet blir mysigare eftersom den går att anpassa mer efter bebisens storlek tack vare snöret. :) 


DIY - Sy ett babynest


Du behöver:
Två sorters tyg (cirka 1 meter av varje)
Två innerkuddar från IKEA (till kanten/korven)
Ett madrasskydd från IKEA (till själva bädden)
Cirka 4 meter kantband/snedslåband
Cirka 4 meter snöre

Gör såhär:
1. Börja med att rita ut mönstret. Jag mätte och ritade på frihand (se bild nedan), men om ni googlar så finns det säkert ett färdigt mönster att skriva ut någonstans. 

Tips: Rita ut mönstret på ett gammalt lakan och använd sedan det som mall. Då har ni redan en färdig mall att använda om ni skulle vilja sy fler babynest i framtiden.

2. Klipp ut mönstret av båda tygerna. 

3. Lägg tygerna räta mot räta, nåla ihop och sy ihop delarna men lämna en öppning längst ner fram till mitten av kanten/korven (där det raka strecket vid nr 3 är på bilden nedan). 

4. Vänd tyget så att den fina sidan hamnar utåt. 

5. Nåla fast kantbandet över sömmen som du precis har sytt och sy sedan fast det. Sy så långt ut på kanten på bandet som möjligt. 

6. Trä igenom snöret i kantbandet med hjälp av en säkerhetsnål. 

7. Mät och klipp ut 3 st delar av madrasskyddet, cirka 65 x 35 cm - detta blir själva bädden. Jag valde att göra en ganska tunn bädd eftersom vi bara kommer att använda babynestet på mjuka underlag såsom soffa och säng men man kan ju göra den tjockare om man vill. 

Tips: Sy ihop bädd-delarna så blir det lättare att lägga in dem i själva babynestet.

8. Lägg in bädden i babynestet, nåla fast och sy cirka 15 centimeter in från kanten runt hela nästet förutom längst ner vid öppningen. Där låter ni det vara öppet tills vidare.  

9. Klipp upp innerkuddarna, ta stoppingen och tryck in i kanten/korven på nestet. Här fyller du så mycket som du själv vill ha. Jag använde en hel innerkudde + lite från den andra kudden. 

10. Sy ihop resterande kanter och snygga eventuellt till dem med ett kantband/snedslåband.

11. Dra ihop snöret tills ni får den form ni vill ha och knyt ihop - färdigt!

Har ni några frågor så är det bara att lämna en kommentar så ska jag försöka svara så gott jag kan. :) Lycka till!


Kommentarer

  1. Så fint Ester, du är hur duktig som helst. Ser ut som en sommardröm, och den här sommaren får vi väl mest drömma om sommaren. Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Sååå sött ♡ ...

    SvaraRadera
  3. Hello .. why can't I see the full post about let us say your baby nest ... the vanilla muffin recipe cover it up. Do I have to do something special to read it? Have a nice day.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)