DIY: Sy ett 50-tals hårband


Det här hårbandet sydde jag i höstas men av någon anledning så har jag missat att visa upp det i bloggen - men bättre sent än aldrig sägs det ju. :) Det här är det andra 50-talsinspirerande hårbandet jag syr och nu tänkte jag dela med mig av en beskrivning på hur jag gör dem.

50-tals hårband

Du behöver en bit tyg och ståltråd (samt de vanliga tillbehören såsom sax, symaskin, nål och tråd).

Gör såhär:
Börja med att mäta och klippa ut en tygbit som passar ditt huvud och lägg till några centimeter på längden. Bredden väljer du efter eget tycke (men tänk på att tyget ska vikas ihop så ta dubbelt så brett som du vill att slutresultatet ska bli.) Vänd tyget räta mot räta och sy ihop långsidorna så att det blir som ett rör och vänd sedan tyget rätt. Klipp av en ståltrådsbit som är lite längre än själva hårbandet, vik in kanten på ståltråden, trä sedan in tråden i hårbandet och sy ihop öppningarna. Färdigt! 


Kommentarer

  1. Ska försöka sy ett jag också...var snyggt!

    SvaraRadera
  2. Jättefint! Är mäkta bitter över att min symaskin gick sönder i veckan - nu har jag ju ett lager av grejer jag vill sy!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Haha åh, förstår känslan! Hoppas du får möjlighet att sy snart igen :)

      Radera
  3. Vilket härligt hårband! Tänker på Mimmi Pigg av någon okänd anledning... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, undra varför du gör det? ;)

      Radera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)