DIY - Klä en lampskärm i tyg

Det första jag gjorde när vi kom hem efter nyårsfirandet var att städa undan all jul. Jag har bytt ut allt det röda, silvriga och glittriga till ljusa pasteller - en försmak av våren helt enkelt.

I samband med att julen rensades ut insåg jag mitt stora behov av nya lampor - alla stjärnor och slingor har lyst upp så fint i vintermörkret och utan dem blev det TOMT. I ren depression tog jag fram första bästa ljuskälla vilket var en liten vit lampa med en knall-blå lampskräm. Den blåa färgen skar i både ögon och hjärta vilket resulterade i ett lampskärms-pyssel!


Du behöver:

  • En lampskärm 
  • Ett fint tyg 
  • Lim 
  • Sax 
  • Ev. vit färg 


1. Måla ev. lampskärmen med en basfärg - Min lampskärm var så blå att den lyste igenom tyget så därför målade jag den med vit färg innan jag limmade fast tyget.

2. Klipp ut tyg - klipp en remsa som räcker runt hela lampskärmen.

3. Limma fast tyget i skärmen - Jag limmade enbart i skarven och i kanterna för att det ska vara lättare att ta bort tyget om jag en dag vill byta ut det.

4. Låt torka och sedan är den färdig att användas! Lycka till!


Kommentarer