DIY - Decoupage på ljus


Efter att ha sett en hel uppsjö av vackra ljus som folk har pysslat ihop så var jag bara tvungen att prova det här med decoupage jag med. Jag letade fram första bästa servett och ljus och såhär blev resultatet! Inte helt perfekt men för att vara första gången så är jag ändå nöjd.


DIY - Decoupage på ljus 

Du behöver:
  • Ett ljus
  • En servett
  • Bakplåtspapper
  • Strykjärn

Såhär gjorde jag:

1. Börja med att separera det översta lagret på servetten där trycket sitter. (Alla servetter består av flera lagar och det är bara det med trycket som behövs)

2. Ta ditt ljus och lägg servetten på ljuset med trycket utåt (såsom du vill ha det). 

3. Ta en bit bakplåtspapper och lägg runt ljuset så att det skyddar servetten från strykjärnet.

4. Använd lägsta värmen på strykjärnet och stryk försiktigt över trycket tills man ser att det blir genomskinligt. Stearinen ska bli så pass varm och smält att servetten fastnar men inte så varm att det börjar rinna stearin. Upprepa över hela servetten. 

5. Dra försiktigt av bakplåtspappret. Färdigt!


Obs: Tänk på att dessa ljus är främst till dekoration och om de ska eldas så bör de hållas under uppsikt hela tiden. Jag kommer att elda mitt ljus för att jag ser att det brinner som ett hål i mitten men var som sagt försiktig - det finns de som råkat ut för att servetten fattat eld. 




Kommentarer

  1. Vilken fiffig idé!! :) Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, riktigt roligt är det! Men känns liiiite farligt dock.... :)

      Radera
  2. Oj, hade ingen aning om att det var så "enkelt", måste prova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så tänkte jag med! Blev förvånad över att det gick så lätt och smidigt. :) Men jag är fortfarande tveksam till om jag vågar elda ljuset...

      Radera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)