DIY: Sy en egen värmekudde med grötris

Igår kväll gjorde jag mitt livs andra värmekudde. Den första gjorde jag i skolan på syslöjden, men eftersom det var för sisådär 10 år sedan så kändes det som att det var på tiden att göra en till...



Det är inte alls så svårt som man kan tro att göra sina egna värmekuddar och eftersom jag är så frusen av mig så kommer det här säkerligen att bli en återkommande syssla här hemma!

Såhär gjorde jag:
Jag sydde själva värmekudden av en dubbelvikt kökshandduk, jag sydde tre fack/kanaler för att hålla riset på plats och fyllde dem med grötris och sydde sedan igen öppningarna. Till sist sydde jag ett finare kuddfodral av en bit tyg och spets som jag hade hemma - enkelt och billigt!



Värmekuddar som är fyllda med grötris ska värmas i mikron 2-3 minuter på full effekt tillsammans med en kopp med vatten. Vattnet sägs förhindra att riset bränns och öka livslängden på kudden. 

Vill man att tyget ska hålla sig fräscht längre så kan man plocka bort fodralet innan man värmer kudden.

Kommentarer

  1. Tack för senast. Jätteroligt att ses. Lycka till med din nya blogg, den blir bra tror jag. Värmekudde passar dig perfekt. Ha det bäst, kram mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Alltid lika mysigt att ha er här. Tack, jag tycker det känns bra med den nya! Ja, jag upptäckte att det var mycket billigare att göra en själv än att köpa en ny. Och det går ju åt en hel del värmekuddar för mig. :) Kram

      Radera
  2. Ja visst är dem toppen!!! Ibland när jag gått och spänt mig och kanske fryst lite för mycket den här vintern!!! Då har en sån fått åkt in i mikron minsann! :)) Smart uppfinning det där! ;)

    Kram Bettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet faktiskt inte hur jag hade klarat mig utan dem! Verkligen en smart uppfinning, den personen som kom på det lär nog vara stenrik nu. ;) Kram

      Radera
  3. Vilken fin vetekudde! Det är en toppen produkt att ha när det är bitande kallt ute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, verkligen, de är toppen mot både kyla och smärta!

      Radera
  4. Så mysig hade ingen aning att man kunde använda grötris

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade jag inte heller för ett tag sedan, men det fungerar fint! Och det är såå mycket billigare än vete :)

      Radera
  5. Hej när du skriver grötris menar du sådan som man gör julgröt av?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, det står "Grötris" på förpackningen som jag köpte på Willys och jag tror det är samma som man gör julgröt av. :) Det är lite tjockare riskorn.

      Radera
  6. Lovisa Bergström13 oktober 2013 kl. 16:43

    Nu blir det till att sy en grötris-kudde för min del också! Tänkt på det sen du la ut inlägget :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! :D Det är snart dags för mig att sy en till också tror jag :)

      Radera
  7. Tack för tipset! Här blev det tre värmekuddar sydda idag, trots helt tokig säsong för detta! :) Blir bra inför vinterns amning.... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe härligt! Det är aldrig fel säsong för värmekuddar enligt mig ;) Ska själv ta tag i att sy en eftersom jag tror att det kommer behövas inför den nalkande förlossningen. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)