Gamla testamentet-inspirerad tårta med bokrulle


Den här tårtan gjorde jag i ett något stressat tillstånd till en maskeradfest med temat gamla testamentet i höstas. Min plan var från början att göra två tårtor i form av stenblock med de tio budorden på men jag hade varken tid eller material till det så jag fick hitta på något enklare. Jag gjorde en rund tårta, dekorerade med kex runt om och gjorde en liten bokrulle med en text från skapelseberättelsen i första Moseboken i Bibeln.

Tårtan gick hem på festen även om jag kände mig skapligt besegrad på dessertbordet av en kille som hade tagit med rostade gräshoppor som snacks - vad kan slå det liksom? :)



Tårtan är gjord på ljusa bottnar, fylld med rårörda jordgubbar och vaniljkräm. Den är spacklad med grädde, täckt med fondant på toppen och med hasselnötskex på sidorna. Bokrullen är gjord av fondant och texten är skriven med livsmedelspenna.

Kommentarer