Recept: Polkagristryfflar, Daimtryfflar och lakritstryfflar (med turkisk peber)



För några år sedan hittade jag ett superenkelt recept på tryfflar inne hos söta saker som jag tänkte att jag skulle prova en gång, men en gång blev två gånger, och två gånger blev tre och ja... ni fattar. Jag blev helt såld på dem och mina favoriter är utan tvekan polkagristryfflarna tätt följt av de med turkisk pebar i. De passar dessutom perfekt som gå-bort present eller som julklapp till andra chokladälskare!



Chokladtryfflar (ca. 30 st beroende på storlek)
200 g mörk choklad
1 dl vispgrädde
1 dl krossade polkagrisar eller turkisk peber eller daim

Hacka chokladen fint. Koka upp grädden och häll över chokladen, rör till en jämn smet. Låt svalna något och blanda sedan i valfri smaksättning. Ställ in smeten i kylen några timmar. Forma sedan små bollar och rulla dem i kakao, strösocker eller florsocker. Förvaras i kylskåp, men ta gärna fram dem en stund innan de ska ätas.

Tips: För att krossa karamellerna så kan man hälla dem i dubbla plastpåsar och sedan slå med en hammare.

Kommentarer

  1. Har just provat dina praliner och de blev jättegoda. Provade även med saltlakrits polkagris och rullade dem i lakrits pulver. Men hur länge kan jag ha dem i kylen? Det är ju länge till jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillade dem! Låter riktigt gott att rulla dem i lakritspulver så det måste jag prova göra någon gång! De håller iaf 1 vecka i kylen men det går att frysa in dem också även om de är godare färska och de kan lätt bli lite "blöta" när de tinar så man måste nog rulla dem i kakao igen då när de har tinat. :)

      Radera
  2. Du har lite måndagskärlek i min blogg!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så snällt, vad glad jag blir! Tack!

      Radera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)