Recept: Rabarbersaft


Varje ny dag tar jag stegen ut till stenen. Stenen som agerar skydd till något av det dyrbaraste på gården. De där syrliga sakerna som ännu inte vill plockas - rabarbern. Jag blir så avis på alla som fått skörda rabarber redan men för att visa att jag inte är allt för bitter så bjuder jag på ett härligt recept på rabarbersaft. Om jag inte missminner mig så kommer receptet ifrån boken "a piece of cake". :)


Rabarbersaft

2 st flaskor

1 kg rabarberstjälkar
1,5 liter vatten
5 dl strösocker
2 tsk citronsyra
saft av 2 st citroner

Skölj och skär rabarbern i småbitar och koka tillsammans med vattnet i 15 minuter (rör inte om för då blir saften grumlig). Sila saften och släng rabarberresterna (eller spar till en paj). Koka upp spadet igen tillsammans med strösocker, citronsyra och citronsaft. Låt svalna. Häll upp saften i rena flaskor. Förvaras kallt. Spädes 1+4 eller efter egen smak.

Lycka till!

Kommentarer