Recept: Scones


Nu är det dags att dela med mig av ett recept som följt mig i många år och som är en av mina absoluta favoriter - scones. Receptet har jag hittat i min gamla hemkunskapsbok, som för övrigt är en väldigt bra och välanvänd receptkälla här hemma. :)



Scones 

(2 st större bröd eller 6 st små bullar)

4,5 dl vetemjöl 
2 tsk bakpulver
2 krm salt
50 g smör
2 dl mjölk eller filmjölk

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Finfördela smöret och knåda in det i mjölblandningen. Tillsätt till sist mjölk och arbeta snabbt ihop degen. Forma till 2 st bröd (eller 6 st mindre bullar) och lägg på plåt med bakplåtspapper. Platta till bröden något, nagga med en gaffel och grädda sedan i ungefär 10 minuter. 

Tips: Byt ut 2 dl vetemjöl mot grahamsmjöl för lite grövre scones


Kommentarer

  1. Jag har också recept från skoltiden som följt med alla dessa år, och oftast är det inget annat recept som slår dom ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)