Recept - Saffransmazariner (muffins)



 Gott folk. I min Ande, själ och kropp nalkas det juletider och nu kunde jag inte motstå frestelsen att baka något juligt. Jag hade faktiskt först en tanke på att baka vanliga mazarinsmuffins men medan jag plockade fram ingredienserna slog det mig att lite saffran skulle passa ypperligt med mandelsmaken. Och oj så goda och saftiga de blev! Här kommer det enkla receptet:

Saffransmazariner (muffins)

Ca 10 st.

200 g rumsvarm mandelmassa
100 g rumsvarmt smör
2 st rumsvarma ägg
0,5 dl vetemjöl
En halv påse saffran 

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Riv mandelmassan fint. Vispa ihop mandelmassa och smör till en kladdig smet. Tillsätt ett ägg i taget. Blanda i saffran. Vänd till sist ner mjölet försiktigt i smeten med en slickepott. Fördela i muffinsformar och grädda i ca 12-15 min. 

Lycka till! 


Kommentarer