Recept: Världens enklaste och godaste nattjästa frukostbröd (eller frallor)



Jag är så lycklig för att jag har hittat världens bästa recept på bröd hos Pain de Martin. Det är ett bröd, frallor rättare sagt, som man slänger ihop på kvällen och gräddar på morgonen - helt perfekt för en småbarnsmamma som mig! Och att brödet dessutom blir riktigt saftigt och luftigt med en hårdare skorpa gör ju inte saken sämre. Åh, lyckan är så total!

I grundreceptet är det bara vetemjöl special i men jag bytte ut en del av det mot rågmjöl för att jag tycker det blir godare och lite nyttigare. :)


Nattjäst frukostbröd
3 g (eller 3 krm) jäst
9 g (eller 1-1,5 tsk) salt
350 g vatten
380 g vetemjöl special
70 g fint rågmjöl

På kvällen:
Rör ihop alla ingredienser i en bunke, täck över med plastfolie eller lock och låt stå i rumstemperatur över natten.

På morgonen:
Börja med att sätta ugnen på 250 g. Skrapa ur degen på en mjölad bänk eller bakborg och vik ihop till ett paket. Vänd på degen så att kanterna hamnar underst. Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter. Dela sedan degen i 12 st bitar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda bröden tills de fått fin färg, ungefär 10-15 minuter.

Lycka till! När ni har provat receptet så får ni gärna lämna en kommentar och berätta vad ni tyckte om min nyfunna kärlek! :)

Kommentarer

  1. Mumsigt det ser ut!

    Såg att du har BF i augusti :-)
    Det har vi med :)

    Kanske kan följas åt tiden som är kvar?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Är det första barnet? :) Ska absolut kika in på din blogg! :) Kram

      Radera
  2. Tried this today (mixed up last night), and it turned out absolutely amazing. I can read Swedish, and this wasn't hard to understand at all. My Swedish significant other loved the rolls!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)