DIY: Att henna håret rött


Här kommer ett (för mig) annorlunda inlägg men jag kände att jag ville dela med mig av tips och råd om min nyfunna kärlek - hennan. Jag hade rött hår för drygt 2 år sedan men tröttnade på jobbet som det krävde så jag färgade det brunt igen. Sedan dess har jag längtat tillbaka till det röda och nu när jag verkligen kände ett stort behov av förändring så tog jag steget. 

Att henna håret istället för att färga med vanlig kemisk hårfärg var ett lätt val eftersom jag sett (och avundats) min svärmors hennafärgade hår under en lång tid och jag ville dessutom använda något som var skonsamt mot håret (två år av graviditeter och amning har satt sina spår i mitt hår om man säger så) - så efter att ha blivit informerad om henna av svärmor och googlat en del själv så åkte jag och köpte en förpackning. :) Hur jag gjorde kan ni se under nästa bild. 

Bilden nedan visar före (till vänster) och efter (till höger) hennan. I solljuset ser håret väldigt rött och kopprigt ut men inomhus eller i skuggan så blir det inte lika stark effekt, tyvärr. 

DIY - Att henna håret

Du behöver:
Henna 
Hett vatten
Honung
Plastlåda
Plastslev eller träslev
Kokosfett
Plasthandskar
Hårklämma i plast
Oömma kläder
Oömma handdukar
Plastfolié
Tidningspapper/sopsäckar (för att skydda badrumsgolvet)
Tålamod och tid

Gör såhär:
1. Att henna håret tar tid.
Det tar lång tid att färga håret med henna och färgen ska helst verka över en timma så se till att göra det en dag när du verkligen har tid med det.

2. Gör hennablandingen. 
Ta en plastburk du inte är rädd om (t.ex. en glasslåda), häll i pulvret, häll försiktigt över lite vatten och rör om med sleven. Ta lite vatten i taget tills ni får en gröt/yoghurtliknande konsistens. Ta någon matsked flytande honung och rör ner i blandningen (det får blandningen att hålla ihop bättre). 

3. Förbered färgningen. 
Ta på dig oömma kläder (henna kladdar och lämnar fläckar). Smörj in öron och huden vid hårfästet med kokosfett (snåla inte) - detta gör det lättare att få bort oönskad färg i ansikte och nacke. Täck badrummet med tidningspapper/sopsäckar ELLER stå utomhus medan du färgar om du har möjlighet och om vädret tillåter. Lägg plastfoliérullen nära till hands samt oömma handdukar. Ta på plasthandskarna.  

4. Dags att färga. 
Dela upp håret i sektioner. Jag började med det understa håret i nacken och arbetade mig sedan uppåt. Börja med att applicera färgen vid rötterna och arbeta dig ut mot längderna. När hela håret är täckt så tar du plastfolié och virar runt huvudet så att allt hår täcks. Därefter tar du en handduk och virar runt huvudet. Plastfolién och handduken hjälper till att hålla håret fuktigt och varmt vilket är ett måste när man hennar håret - för när hennan torkar så slutar den att verka. Torka bort färg som hamnat i ansikte och hals så snabbt du kan med en torr eller våt handduk så att du slipper ha orangea fläckar i några veckor framöver.

5. Låt färgen verka. 
Låt färgen verka i minst 1 timma. Jag lät min färg sitta i 2 timmar men kommer nog att låta det verka ännu längre nästa gång. 

6. Skölj ur färgen. 
Det här, mina vänner, tar tid. Jag sköljde ur håret tills vattnet blev klart, därefter schamponerade jag det, sköljde ur igen, la i balsam i längderna och sköljde till sist ur håret igen. Handdukstorka håret med en oöm handduk (håret färgar av sig medan det är blött) och låt självtorka.  



Övriga tips och råd om henna

* Hennan oxiderar under de första dygnen vilket innebär att färgen mörknar. Så resultatet du ser direkt efter färgningen är inte det faktiska resultatet utan håret kommer att bli lite mörkare efter någon dag. 

* Henna fäster olika bra på olika personer och du kan behöva upprepa färgningen någon gång innan den fäster ordentligt. 

* När håret är blött så kan det färga av sig på kläder och lakan så tänk på att undvika ljusa kläder och lakan medan håret är blött. 

* Henna lägger sig som ett lager PÅ hårstrået vilket betyder att om du hennar håret mer än en gång så kommer den nya färgen att läggas på den gamla vilket innebär att håret alltid blir mörkare. Det här kan man försöka undvika genom att bara färga utväxten och sedan lägga i en hennagloss i resten av håret (recept på hennagloss kommer så fort jag har testat det själv). 

* Ingen kan säga exakt hur färgen kommer att bli på just ditt hår eftersom det beror på ditt hårs ursprungsläge och kvalité. Mitt hår (som hade ljusare slingor och ganska mörk utväxt) blev t.ex. väldigt rött och kopprigt på de ljusa slingorna men mer mörkt brunröd vid utväxten. 

* Det rekommenderas INTE att bleka ett hennafärgat hår eller att färga över med kemisk färg så tänk dig för en extra gång innan du hennar håret.

* Henna är en naturlig produkt som är bra för håret men kan ändå innehålla olika ingredienser och örter beroende på märke. Herbiques färg är ifrågasatt av många på grund av att de inte har någon riktig innehållsförteckning men jag har valt att lita på märket ändå och tänker att det åtminstone är bättre än kemisk hårfärg. :) 

* Henna är alltid röd så om du hittar en brun eller svart henna så är dessa alltid tillsatta med andra örter.


Undrar ni något mer så är ni välkomna att lämna en kommentar så ska jag svara så gott jag kan. :) 

Kommentarer

  1. Oj så fint det blev på dig! Jag färgade själv med henna en gång, men det blev mest orange(!) trots att jag är ganska mörk. Ska kanske våga på mig på det igen, inte så bra med kemikalierna i de vanliga...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)