DIY - Sy eget överdrag eller fodral till IKEAs skötbädd Gullunge


IKEAs skötbädd är ett bra och billigt alternativt till skötbordet men kanske inte det vackraste på denna jord så jag har sytt ett eget överdrag till det och jag tänkte nu dela med mig av hur jag gick tillväga. :)

DIY - Såhär gjorde jag:

1. Mönster: Jag lade den ouppblåsta skötbädden på ett vikt tyg, ritade av hela bädden och klippte sedan ut tygbitarna med sömnsmån inräknat.
2. Sy: Jag sydde ihop de båda tygdelarna räta mot räta men lämnade plats för öppning på ena kortsidan. Jag valde att ha nästan hela kortsidan som öppning för att det skulle vara lätt att ta av och på. 
3. Prova: Här vände jag tyget ut-och-in och provade att stoppa in den uppblåsta bädden för att se om det passade. 
4. Snygga till öppningen: Jag vek in kanterna, sydde en söm och därefter sydde jag fast två tygband på varje sida så att man kan knyta ihop överdraget - men det går lika bra att använda sig av knappar eller dylikt.
5. Snygga till helheten: Jag valde att sy en extra sömn på utsidan/rätsidan runt hela överdraget (cirka 2-3 mm innanför den andra sömmen) för att skapa en skarpare kant. Detta är dock bara en smaksak och fyller ingen direkt funktion... 

Lycka till!

¨

Tyget kommer ifrån IKEA och mönstret har jag gjort själv

Kommentarer

  1. så fint! vad du är duktig Ester!!
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Det känns ju också så mycket mer personligt och roligt när man kan sy om något färdigt och få det mycket finare! Fint jobb!

    SvaraRadera
  3. Charlotte Stiernspetz15 juni 2014 kl. 20:11

    Hej Ester!!
    Vi väntar barn till hösten och har börjat kolla på skötbäddar, men alla fina är så dyra och då kom jag att tänka på att du sytt ett eget fodral. Jag ska försöka att sy ett jag med. Många av de skötbäddar jag har sett har något plastigt tyg på men du har vanligt bomullstyg om jag förstår det rätt?! Hur funkar det?

    Tack för en bra beskrivning och en fin blogg. Hoppas allt är bra med dig, Tabitha och mannen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Åh, grattis till bebisen i magen! Såå roligt! Ja jag har sytt ett överdrag av vanligt bomullstyg. :) man kan ju antingen sy 2 st överdrag så att man kan byta ut och tvätta vid behov men vi har gjort som så att vi har lagt en liten handduk på överdraget samt en plastad frotté under så när olyckan är framme så rinner det inte igenom till själva överdraget. :)
      Ha det bra och lycka till med allt! Barn är en sådan fantastisk välsignelse! Kramar

      Radera
  4. Hej! Jättefint överdrag och vilken bra idé istället för de dyra man kan köpa som ändå inte är så snygga. Hur gjorde du för att få ett så skarpt veck i tyget innanför den uppblåsta sargen? Är det en söm där eller ligger tyget bara så? Funderar på vilket sorts tyg jag ska ta iom att det är tänkt att klara vissa olyckor =)

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina kommentar! Jag har inte lagt någon sömn innanför sargen utan jag har bara "tryckt" tyget mot kanten och då blev det ett sådant veck. Det håller sig inte riktigt så snyggt när dottern ligger där och sprattlar men jag brukar dra med händerna då och då för att få tyget på plats igen. :)
      Jag valde att använda ett vanligt bomullstyg trots risken för olyckor men vi har lagt en handduk + plastad frotté på överdraget också så överdraget klarar sig ganska bra. Men det finns ju tyger som är avtorkningsbara så det kan ju vara ett alternativ! :) Lycka till! Kram/ Fru Larsson

      Radera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)