Stilren somrig tårta och terapi


Vem behöver en psykolog när man kan göra tårtor istället? Nej, riktigt är det väl inte - men jag måste erkänna att det verkligen är som terapi att få göra tårtor och tårtdekorationer. Det ger mig tillfälle att sysselsätta mina händer och att göra något praktiskt medan tankarna får flöda fritt - det blir som att städa rent i sinnet. Att sålla bort sådant som behöver sållas bort och återigen få fokusera på det som är viktigt här i livet. Det vore kanske därför inte så dumt om jag skulle börja göra en tårta i veckan? :)

Vad brukar ni göra för att koppla av och "städa rent i sinnet"?  :)


Den här somriga tårtan är gjord på ljusa bottnar, fylld med hallonkräm och vaniljkräm, spacklad med grädde och täckt med marsipan. Blomman är gjord av Wiltons sockerpasta (sugarpaste). 



Kommentarer

  1. Så himla fin! :) Älskar blomman!!

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Förstår att det kan vara terapi att göra dem. Jag pysslar med allt möjligt och förstår precis vad du menar. Känner mig tom och trilsk när jag inte har ett pysselprojekt att vila tankarna på eller att jobba med. Är dock ingen hejare på marsipantårtor. Provade göra en men det blev så veckigt och jag har liksom avskräckts av det. Verkar så svårt få till just marsipanöverdraget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med likasinnade! :) ja det kan vara lite svårt med marsipan och man får öva på det - men jag kan tipsa om att prova använda mmf eller sockerpasta istället (iaf på de första tårtorna) för det är lite lättare att dra och fixa till tycker jag - marsipan måste man vara lite försiktigare med. :) sen så använder jag aldrig färdigköpta marsipanlock utan jag köper sån som man kavlar själv från t.ex. "lyckas med mat". Lycka till!

      Radera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)