DIY - Förklaring på hur man gör chokladskal till praliner


Nu när vi börjar närma oss juletider så tänkte jag dela med mig av hur jag gör chokladskalen till mina praliner.

Jag brukar göra mina chokladskal på två olika sätt och jag tycker att båda fungerar bra även om det går snabbare att använda sig av silikonformar/chokladformar.  :) Se förklaringarna nedan!

Silikonform eller chokladform
När jag använder en silikonform/chokladform för att göra chokladskal så börjar jag med att smälta choklad, sedan häller jag i choklad i formen och vrider runt formen tills chokladen har täckt alla kanter, därefter vänder jag formen upp och ner över ett bakplåtspapper så att all överflödig choklad rinner ut. Sedan får formen stelna i rumstemperatur eller i kylen innan de fylls med något smarrigt.

Tips: För att få ännu tunnare skal så kan man pensla på chokladen i formen stegvis tills man fått ett lagom tjockt skal. Det här sättet är dock lite mer tidskrävande. 

Köpställen: Numera går det att köpa silikonformar/chokladformar lite överallt och man behöver verkligen inte köpa de dyraste - min favoritform har jag köpt på Netto för kanske 20-30 kr. 


Knäckformar eller ischokladsformar 
Om man inte har en chokladform så kan man använda sig av vanliga knäckformar eller ischokladformar när man ska göra sina chokladskal - men det är bra att använda dubbla formar om du använder knäckformar eftersom de är lite svagare. 

När jag gör skalen på det här sättet så börjar jag med att smälta choklad, sedan tar jag en pensel och penslar ett lager i en knäckform, sedan låter jag den stelna i kylen och därefter upprepar jag processen tills jag fått ett lagomt tjockt skal. När formen har stelnat för den sista gången så fyller jag den och därefter tar jag försiktigt bort knäckformen. 


Lycka till med era chokladskal! 

/Ester

Kommentarer