Recept: Chokladmuffins med nutellafrosting och vaniljmuffins med citronfrosting


De här två sorterna bakade jag till dotterns rosa dessertbord (till barnvälsignelsen) och nu kommer äntligen recepten.

Citronfrosting går ju alltid hem - men av dessa två sorter så måste jag säga att nutellafrostingen är en klar vinnare. Det var första gången jag gjorde det och kära nån vad gott det var! Jag hittade två olika recept på nutellafrosting men det slutade med att jag gjorde min egna variant. :) Håll till godo!

Chokladmuffins med nutellafrosting

Muffins
Följ receptet på vaniljmuffins och tillsätt 2 msk kakao i smeten. Låt svalna och gör sedan frostingen.

Nutellafrosting
50 g rumsvarmt smör
1 dl nutella
4 dl florsocker
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
100 g rumsvarm färskost (t.ex philadelphia)
2 tsk kaffe

Gör såhär
Vispa smöret pösigt. Tillsätt övriga ingredienser och vispa till en jämn smet. Spritsa eller bred frostingen på muffinsen.

Min frosting räckte till ca. 16 minimuffins + en 1-liters plastpåse som jag la in i frysen till framtida behov. :)

********************************

Vaniljmuffins med hallon och citronfrosting 
Följ receptet på vaniljmuffins och lägg ner ett hallon i varje muffinsform, låt svalna och gör sedan en sats med citronfrosting och spritsa eller bred på muffinsen.


Ha en trevlig dag! /Fru Larsson

Kommentarer

  1. Mysig och inspirerande blogg du har, här kommer jag titta in ofta.. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! :) Vad glad jag blir! Du är så att titta förbi så ;)

      Radera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)