DIY - Sy en haklapp med ståltråd


Lilltjejen har fått ännu en haklapp och nu tänkte jag dela med mig av en liten beskrivning på hur jag har gjort.

DIY - Haklapp med ståltråd

Du behöver: Tyg, ståltråd, snedslåband/kantband, tryckknappar/kardborreband samt symaskin och sax

1. Börja med att klippa ut tyget. Glöm inte att klippa en extra del för fickan. 

Tips: Jag ritade upp ett eget mönster men det finns många gratismönster som man kan googla fram och använda sig av. Man kan ju även rita av en haklapp eller dregglis som man har hemma. 

2. Sy fickan: Börja med att sy fast baksidan av snedslåbandet/kantbandet (på avigsidan) längst upp på fickan (det som blir själva öppningen), ta därefter en bit ståltråd och lägg emellan kantbandet och tyget och vik sedan över bandet till rätsidan och sy fast det. - Ståltråden hamnar alltså inuti själva kantbandet i öppningen av fickan.

3. Sy haklappen: Nåla fast fickan i haklappen och sy sedan fast snedslåbandet/kantbandet runt hela haklappen (först på avigsidan sedan på rätsidan). 

4. Slå eller sy fast en tryckknapp eller kardborreband i haklappens öppning.

Om något är oklart så får ni gärna lämna en kommentar så ska jag svara så gott jag kan.:) Lycka till!

Ha en fin dag! //Ester 


Snedslåbandet/kantbandet är köpt på Stoff & Stil, tyget är ifrån IKEA och mönstret har jag gjort själv.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)