Enkelt och gott recept på kokosmums (aka discokakor)


Nostalgi! De här kakorna tar mig tillbaka till det glada 90-talet och till mellanstadiet för när jag gick i skolan så hade vi alltid dessa kakor på våra discon - och de är lika goda nu som då. :)

Jag tackar min kära syster för påminnelsen och inspirationen till dessa kakor!

Ha en trevlig kväll! //Ester


Kokosmums (till en 20x30 form)
1 st äggvita
4,5 dl strösocker
0,75 dl florsocker
1,5 dl kallt vatten
1,5 dl kokhett vatten
1,5 msk gelatinpulver

(4 dl kokosflingor och 1 msk kakao till strössel)

Blanda och rör ihop äggvita, strösocker, florsocker och det kalla vattnet. Rör ut gelatinpulvret i det heta vattnet och rör tills pulvret har löst sig. Häll i gelatinblandningen i smeten och vispa i 25 minuter - smeten ska bli fluffig och fast. Häll upp smeten i en form (20x30 cm) och låt stå kallt i cirka 2 timmar tills den stelnat. Skär sedan i rutor och doppa dem i kokosblandningen. Förvaras i kyl eller frys.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)