Recept - Semmelkladdkaka



Trots att jag inte tycker om semlor (kan vara det enda i fikaväg som jag på riktigt ogillar) så kunde jag inte motstå att prova den här nya varianten som jag sett andra bloggare baka. 

Min man som älskar semlor blev överförtjust i kladdkakan medan jag inte var helt övertygad - även om den var bättre än originalet. :)

Semmelkladdkaka
150 g smör
100 g mandelmassa
3 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
2 tsk kardemumma
1 krm salt
2 st ägg

GÖR SÅHÄR
Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och riv mandelmassan. Blanda ihop mjöl, socker, vaniljsocker, kardemumma och salt. Rör i äggen och sedan mandelmassan. Blanda till sist ner smöret och rör till en jämn smet. Smöra en springform (20-24 cm), häll i smeten och grädda i 15-20 minuter. Kakan ska vara lite kladdig i mitten. Låt svalna och servera med grädde!

Tips: Vi tyckte att kakan blev ännu godare efter att ha stått i kylen några timmar så den kan med fördel göras en dag eller några timmar i förväg. 





Kommentarer