Recept: Glutenfri tårtbotten


När jag skulle göra två tårtor till min brorsdotters kalas så var önskemålet att jag skulle göra en av tårtorna glutenfri och man kan ju använda sig av receptet "tre lika delar" (och bara byta ut allt vetemjöl mot potatismjöl) men jag kände för att prova något nytt så jag googlade och här kommer receptet jag använde:

Glutenfri tårtbotten (till en ca. 24 cm form)
4 st ägg
2 dl strösocker
2 dl potatismjöl
1,5 tsk bakpulver

Börja med att sätta ungen på 175 grader. Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt. Blanda potatismjöl och bakpulver och sikta ner det i smeten. Blanda och vänd runt smeten med en slickepott tills den är klumpfri. Smöra och mjöla en form med löstagbar kant och häll sedan ner smeten. Grädda i cirka 35 minuter i nedre delen av ugnen. Låt kakan svalna och vila någon timma innan du delar den så smular den inte lika mycket. Lycka till!

Tips: Om kakan börjar få för mycket färg innan gräddningstiden har gått ut så kan man lägga över en bit bakplåtspapper tills den har gräddats färdigt.

Till tårtan på bilden gjorde jag två satser av receptet för att tårtan innehåller fyra delar tårtbotten och jag tyckte att receptet bara räckte till tre tunna delar. 


//Ester

Kommentarer