Recept: Underbara saffransbullar med mandelmassa och russin


Åh, saffran, det är bland det godaste på denna jord! I år provade jag att göra den omtyckta kombinationen av saffran och mandelmassa.

Receptet på bulldegen har jag fått av mamma och fyllningen knåpade jag ihop själv. Resultatet blev väldigt saftigt och gott men nästa gång kommer jag nog att ta i ännu mer mandelmassa eller att prova en annan sorts mandelmassa för den här var lite för smaklös tycker jag - jag vill gärna att mandelsmaken ska bli ännu tydligare. :) 


Saffransbullar med mandelmassa och russin (cirka 30 st)

Bulldegen
0,5 liter mjölk
200 g smör
2 dl strösocker
1 ägg
1 paket (50 g) jäst
0,5 tsk salt
2 påsar saffran
Cirka 1 kg vetemjöl

+ 1 ägg att pensla med och eventuellt russin och pärlsocker innan gräddning

STEG 1. Smält smöret och häll i mjölken - värm till rumsvarmt. Blanda socker och jäst i en bunke. Tillsätt sedan salt och ägg. Blanda saffran i smörblandningen och häll i bunken. Tillsätt sedan mjöl lite i taget tills degen känns smidig och inte allt för kladdig. Kör gärna degen i en assistent tills ett "glutennät" har bildats. Låt degen därefter jäsa under bakduk i 30 minuter. Gör fyllningen medan degen jäser (se recept längre ner). 

STEG 2. Sätt ugnen på 225-250 grader. Baka ut och kavla degen och bred ut fyllningen jämnt över degen. Strö eventuellt på russin (eller tryck ner russin i varje bulle innan gräddning). Forma sedan bullarna så som ni vill ha dem och lägg på plåt med bakplåtspapper eller i bullformar. Låt jäsa cirka 20 minuter, pensla med ägg och strö eventuellt på pärlsocker och grädda dem sedan i 6-8 minuter. 

Fyllning med mandelmassa
200 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
200 g mandelmassa
1 msk vaniljsocker
1 tsk stötta kardemummakärnor (eller färdigmalen kardemumma)

Vispa ihop till en jämn smet och bred ut över degen. 

Tips: Använd gärna äkta smör till fyllningen eftersom margarin har en tendens att rinna ut mer vid gräddning. 


Lycka till!! /E

Kommentarer

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)