Recept: Filbröd (filmjölksbröd) med havre och solrosfrön


Nu har jag tänkt försöka dela med mig av mer brödrecept här på bloggen för att inspirera er  - eller kanske främst mig själv - till att baka mer bröd.

Jag hade faktiskt tänkt att ge ett nyårslöfte om att sluta köpa bröd och istället bara baka eget men jag gillar inte att lova saker som jag inte kan hålla så jag sätter det som mål istället - under 2015 så ska jag försöka baka eget bröd så mycket som möjligt. 

Ni får gärna dela med er av era enkla brödrecept för med en 10 månaders dotter som aldrig sitter still så behöver jag alla enkla recept jag kan få. :) Här kommer i alla fall ett recept på en av mina varianter av filbröd!


Filbröd med havre och solrosfrön (Till en brödform)
4 dl vetemjöl
1,5 dl rågsikt
1 dl havregryn
0,5 dl solrosfrön
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4,5 dl fil

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna och rör till sist i filen. Degen ska bli som en kladdig gröt. Lägg degen i en brödform täckt med bakplåtspapper. Strö ev över lite frön innan gräddning och grädda sedan i mitten av ugnen i 50-70 minuter. 


Tips: Filbröd är enkla att variera så våga prova olika mjölsorter, nötter, frön och bär tills du hittar din egen favorit! (OBS: Filmängden kan minskas något om ni INTE använder havregryn i brödet eftersom de drar åt sig mer vätska.)

Kommentarer

  1. Så enkelt recept = perfekt :)
    Ska testa!!
    Nybakt bröd är underbart!
    Bakar en massa scones hemma & älskar det :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)