Recept: Nyttiga och goda chokladbollar



Som jag skrivit innan så har jag inte gett några löften inför 2015 men jag har ändå ett mål och en vilja att leva nyttigare - för när man är hemma dagarna i ända så är det lätt att det blir onödigt mycket fika. Så för att variera med mina annars rätt onyttiga bakverk så tänkte jag nu även dela med mig av goda och nyttiga recept allteftersom jag hittar dem! :) Först ut blir ett smarrigt recept på chokladbollar som jag hittade på Mitt kök.


Nyttiga chokladbollar (12 st stora eller 25 st små)
2 dl cashewnötter
12 st färska dadlar (urkärnade)
1 msk kokosolja
3 msk kakao
1 msk stark espresso
Kokosflingor

Mixa nötterna till ett fint mjöl (jag använde matberedaren). Lägg i dadlar, kokosolja, kakao och espresso och mixa tills det har blivit en jämn smet. Forma till bollar och rulla i kokos. Förvaras i kylskåp upp till en vecka men de går även utmärkt att förvara i frysen.

Tips: Ni kan byta ut cashewnötterna till en eller flera andra sorters nötter.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)