Recept på en enkel, snabb och god kladdkaka


Alla har vi säkert tusen recept på kladdkakor och därför har det inte känts nödvändigt att lägga ut något recept på det men häromveckan provade jag ett nytt recept som jag tänkte dela med mig av.

Det här receptet fann jag i nödens stund på google när jag ville ha ett snabbt recept eftersom vi fick oväntat besök. Receptet kommer ifrån Arla men jag har lagt till "en nypa salt" eftersom saltet förhöjer chokladsmaken. Receptet ger en låg kladdkaka med hård yta och kladdigt inre. 

Snabb kladdkaka (ca 24 cm springform)
100 g smör
2,5 dl strösocker
2 st ägg
1,5 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
en nypa salt

Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull och dra sedan av kastrullen från plattan. Blanda i socker och ägg och rör noggrant. Blanda i övriga ingredienser och rör till en jämn smet. Häll smeten i en smord och kakaopudrad form och grädda i cirka 20 minuter. 

Kommentarer

  1. Ååh kladdkaka är nog, trots allt man provat i bakväg, något jag alltid går tillbaka till när jag är sugen på en god efterrätt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen ett safe-card som man återkommer till med jämna mellanrum! :) Alla älskar ju kladdkaka!

      Radera
  2. Testade ett recept i somras där man skulle ha en hel del flingsalt i äppelpajen. Blev gudomligt gott, förhöjde verkligen smaken. Så jag kan verkligen tänka mig att det har lite samma effekt på kladdkaka med salt i, måste testa! Gjorde själv kladdkaka för några dagar sedan men istället för att hälla upp den i en form (och glupskt äta upp den snabbt) så hällde jag upp den i muffinsformar och frös in. Perfekt att ta fram och värma på i ugnen. Annat tips för alla kladdkakeälskare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Ja, det är smidigt att förvara i frysen och bara kunna ta fram och stoppa i ugnen om man har utrymme till det. :) Fördelen med kladdkaka att den går ganska snabbt att slänga ihop från scratch också. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)