Recept på makroner eller macarons (utan sockerlag)


Igår fick jag en fin kommentar av en läsare som undrade om jag inte kunde lägga upp mitt recept på makroner som jag hade på min gamla blogg (esters hörna) och självklart kan jag göra det!

När det gäller makroner så är det övning och åter övning som gäller! Det svåraste är att veta hur länge och hur noggrant man ska röra ihop smeten eftersom om man rör för lite så blir makronerna ojämna och bubbliga och om man rör för mycket så blir makronerna platta. I början av mina makronbak så var jag för försiktig och rörde ihop smeten för lite, men efter ett tag lärde jag mig att veta ungefär hur smeten skulle kännas så mitt tips är som sagt att öva och prova dig fram!


Recept - Makroner (macarons)

Hur många det blir beror helt på vilken storlek man väljer att göra på sina makroner, men det blir ungefär två plåt makroner som sedan läggs ihop två och två.


3 äggvitor (som stått i rumstemperatur över natten) 
100 g mandelmjöl 
3 1/3 dl (cirka 200 g) florsocker 
5 msk socker 
Ev. pastafärg 


1. Separera äggvitorna och låt dem stå framme över natten i rumstemperatur. 

2. Blanda mandelmjölet och florsockret i en skål eller bunke. 

3. Vispa äggvitorna med sockret till en fast maräng i en annan bunke (du ska kunna hålla bunken upp och ned utan att marängen rör sig) Tillsätt eventuellt pastafärg.

4. Sikta försiktigt i mandelmjöl -och florsockerblandningen i marängen och rör försiktigt ihop allting med en slickepott. (OBS: Rör inte för mycket för då kan det resultera i platta makroner men se ändå till att det inte blir en massa klumpar i smeten.) 

5. Fyll en spritspåse med smeten och klicka ut på bakplåtspapper i samma storlek som en 5-krona (normalstorlek). Låt sedan kakorna vila på plåt i 60 min – fuska inte med detta för då är det lätt att de spricker i ugnen sen! 

6. Sätt ugnen på 150 grader. Grädda sedan plåtarna i cirka 10 min mitt i ugnen. Låt kakorna svalna helt innan du tar bort dem från plåten och lägger på fyllning. 

7. Gör valfri fyllning, spritsa eller bred ut fyllningen på hälften av kakorna och lägg ihop dem två och två. 

Lycka till!


Kommentarer

  1. Har aldrig bakat eller smakat macarons, men dom ser så goda ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, med rätt fyllning i så blir de goda! Annars är de lite för söta för min smak faktiskt :-)

      Radera
  2. En ambition från min sida att lyckas sådär riktigt bra med dessa små bakverk ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer du garanterat att lyckas med! :)

      Radera
    2. Testade ditt recept och de blev sååå bra! Har aldrig lyckats förr, men nu känner jag mig jättemallig, haha!

      Radera
    3. Åh, vad roligt att höra att de blev lyckade! :-) Ser fram emot att få se bilder sen :-) Eller ligger de redan ute på bloggen måntro? Får ta mig en titt! Kram

      Radera
  3. Men ja det är verkligen något som jag skulle vilja lära mig!! Har aldrig vågat provat ännu. Men ljuvligt gott är det!! :)
    Hoppas allt är bra med er alla tre! :) Själv går jag just nu och väntar på att få bli faster vilken dag som helst! Myyysigt! :))
    I dag ska jag och min gokille baka i hop nått gott, för ikväll kommer junta-tjejerna på besök minsann :)

    Ha det gott!
    Kram Bettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skadar aldrig att prova! :)

      Åh så mysigt, det är fantastiskt med förökning i familjen. :) Kram

      Radera
  4. Alltså, poängtera att någon, typ jag, tycker att det är nog avancerat att röra ihop en kladdkaka, finns det då någon chans att denne någon skulle kunna lyckas med sådana här bakverk? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag att denne någon skulle lyckas med! Om man följer varje steg i receptet så har man gjort det man kan - sen får man alltid hoppas på en gnutta tur med dessa små bakverk oavsett om man är nybörjare eller proffs. :-)

      Radera
  5. Wow, dina makroner är verkligen cafe-fina :)! Vad duktig du är. En dag övervinner jag kanske min rädsla och testar själv. Ha en fin söndag!

    Kram från Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack så mycket! :-) Det värmer! Jag förstår rädslan - jag var också livrädd för dessa men om man har lite tålamod så brukar det ordna sig! Detsamma önskar jag dig! Kram

      Radera
  6. Wow, dina makroner är verkligen cafe-fina :)! Vad duktig du är. En dag kanske jag övervinner rädslan och testar själv. Ha en fin söndag! Kram från Maria

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)