Gravid - Vecka 16


Huvudvärk: Vecka 14-17 verkar vara mardrömsveckorna för mig när jag är gravid för under den här tiden så händer det något väldigt ovälkommet med min spänningshuvudvärk.. Med både dottern och denna bebis så har jag fått migränliknande huvudvärk nästan varje dag och det är olidligt när det enda man får ta är Alvedon. Alvedon liksom - som att det skulle kunna ta bort min huvudvärk? Nej, tacka vet ja Treon, men den får snällt vänta tills bebisen är ute. :) Jag börjar dock må bättre nu, vilket jag är tacksam för!

Rörelser: Efter att ha känt en del otydliga rörelser de senaste veckorna så kan jag nu med säkerhet säga att jag, sedan i helgen, har börjat känna tydliga fladder eller buffningar då och då - älskar den känslan! 

Moderkakan: Jag har moderkakan i bakvägg den här gången och det känns lite läskigt - bebisen känns så oskyddad och jag blir rädd för minska lilla tryck mot magen (hej hallå fröken nojig). Fördelen med detta dock är att vi förhoppningsvis kommer att uppleva rörelserna tydligare och att de syns mer utifrån. Fast jag kan tänka mig att sparkarna kan göra lite ondare också - eller vad säger ni som upplevt båda placeringarna? :)

Kommentarer

  1. Det är samma med moderkakan för mig så jag ser buffarna jättetydligt genom tröjan (och duntäcket när jag ska sova). Helt sjukt! Har varit lite orolig ibland när jag liksom trycker något mot magen (t.ex lutar mig över ett bord) - "tänk om den mosas?" haha.. Också väldigt spänd på hur det kommer bli längre fram i graviditeten om det känns såhär tydligt nu?! Känns ibland som magen går sönder :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe låter härligt! :) Ju längre fram man kommer desto mer ändrar ju rörelserna karaktär och det blir mer buffar på slutet eftersom bebisen inte får plats att sparka. Däremot så kände jag tydligt hur dottern vred på sig (eller något liknande) i slutet på förra graviditeten och då trodde jag att magen skulle spricka! Det gjorde så ont och såg helt sjukt ut från utisdan! haha :P

      Radera
  2. För mig så har det inte spelat någon roll om den legat i bakvägg eller framvägg jag har känt lika mycket/olika mycket ändå - beroende på om bebisen har varit en vild eller lugn en ;-)
    Det jag har tyckt varit lite "läskigt" med att ha i framvägg är just att få stötar på magen, för jag har tänkt att moderkakan kanske kan börja lossna då. Men jag har inte nojat över det...jag är inte så nojig av mig haha.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)