Recept: Ostkakor eller Champagnekakor - perfekt till ostbrickan



Här är ett gammalt recept som jag själv inte har använt på några år - varför vet jag egentligen inte, för de är otroligt goda! Jag kallar dem för ostkakor, men de heter egentligen champagnekakor och jag kan tänka mig att de heter det för att de anses passa bra till champagne, men eftersom jag själv inte dricker alkohol så kan jag inte yttra mig om den saken. :)


Ostkakor / Champagnekakor (Cirka 15 st)
50 g smör
0,5 msk strösocker
0,75 dl riven parmesanost
1,25 dl vetemjöl
1 msk paprikapulver

Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt mjöl och ost och vispa ihop till en smulig deg. Arbeta ihop och rulla ut degen till en rulle. Rulla sedan rullen i paprikapulver och låt stå i kylen i cirka 2 timmar. Sätt ugnen på 175 grader, skär upp degen i skivor, lägg på plåt med bakplåtspapper och grädda i cirka 10 minuter.

Tips: Forma degen till en rektangel för att skapa fyrkantiga kakor.

Kommentarer

  1. Lät både enkelt och gott! :)

    SvaraRadera
  2. Lät både enkelt och gott! :)

    /Emma, myinspiration.se

    SvaraRadera
  3. Spontant känns det ju som att mat som innehåller ost måste ju bara vara smaskigt!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)