Gravid: Sammanfattning av vecka 4-15.


Jag tänkte skriva en kort sammanfattning av min upplevelse från första trimestern (och början på andra) här och sedan så ska jag försöka göra ett inlägg för varje pågående vecka resten av graviditeten. :)

Vecka 4. Vid bim fick vi ett efterlängtat plus men vi hade lite svårt att ta in beskedet på grund av att både jag och maken åkte på en intensiv magsjuka just den dagen - men vi var överlyckliga mellan kräkningarna, hehe.

Vecka 4-7. Jag hade inga tydliga symptom vilket gjorde mig orolig och min barnmorska verkade också lite förvånad över att jag inte hade några symptom vilket bara förstärkte min oro. Vi båda kände att det var bra att jag hade ett vul inbokat i slutet på vecka 7.

Vecka 7. Illamåendet började äntligen att komma i mitten på veckan och några dagar senare var det dags för vul och vi fick se vår lilla ärta med ett hjärta som slog.  

Vecka 7-12. De här veckorna bestod mest utav illamående. Jag mådde konstant illa från morgon till kväll i fem veckors tid. När jag var gravid med dottern så kom illamåendet bara under vissa tider på dagen så det har ju varit lite skillnad på graviditeterna.

Vecka 12-15. Illamåendet började att avta men kom tillbaka vid vissa tillfällen. Jag klarade inte av doften av barnmatsburkar (och gör fortfarande inte) vilket gjorde/gör lillans matningar till en utmaning. Inte allt för sällan så måste jag ha en påse nära till hands utifall jag skulle behöva akut-kräkas under matningen - men tack och lov har det inte behövts än.

Vecka 14. Jag fick en sammandragning och blev helt chockad för jag trodde inte att det var möjligt att få det så tidigt men efter lite googlande så förstod jag att det är vanligt för omföderskor att få det tidigt. Det var härligt med ett tecken på att livmodern faktiskt jobbar men ändå lite skrämmande eftersom jag hade så mycket sammandragningar med dottern och fick åka in på extra kontroller på grund av dem.

Vecka 15. Under hela graviditeten så har jag haft en oroskänsla som har legat som en sten i hjärtat och eftersom vi, efter ett flertal försök, inte hade lyckats hitta något hjärtljud med vår angelsound (doppler) så bestämde vi oss för att boka in ett privat ul för att stilla min oro. Jag var väldigt nervös i väntrummet men som ni förstår så såg allt bra ut och vi fick se vår älskade lilla bebis som ligger och gottar sig inne i magen.   Det var först efter det som jag verkligen förstod att vi är gravida och jag har varit fylld av ett sådant glädjerus sedan dess! En underbar känsla!

Nu är vi i vecka 16 och jag kommer att skriva ett separat inlägg om den här veckan. :) Ha en fin kväll fina ni!

Kommentarer

  1. Hej Ester!!
    Så kul att få följa din graviditet! Spännande att se hur andra har det. Lycka till med allt. Ser fram emot nästa inlägg.

    //Charlotte Stiernspetz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt att du tycker det. :) Det känns roligt att få dela med sig också! Ha en fin start på den nya veckan! Kram

      Radera
  2. Så himla mysigt att ni ska ha en till! Det känns extra roligt att följa någon annans graviditet nu när man själv går igenom det och kan känna igen sig så mycket :) /Emma, myinspiration.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt mysigt! ❤ Hehe, förstår dig fullt ut, det är samma här! Och jag var dessutom inte sådär överdrivet bebiskär innan jag själv fick barn men nu säger jag "naaw" så fort jag ser en bebis. :P :)

      Radera
  3. Wiiho, tror jag äntligen hittat ett sätt att kommentera här ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)