Recept på saftiga citron-och vallmomuffins och ett recept på en syrlig och god lemon curd



För ett antal år sedan hängde jag ofta på månadens sötsak som bloggen Söta saker har och häromdagen kom jag och tänka på det och bestämde mig för att börja haka på igen!

Temat den här månaden är "helg" och mitt första bidrag får därför bli dessa underbara Citron- och vallmomuffins som är en av mina absoluta favoriter! De är en kombination av surt och sött vilket jag tycker passar ypperligt till helgens fika.

Citron- och vallmomuffins:

1 msk blåa vallmofrön
12 msk lemon curd

Följ receptet på vaniljmuffins (som ni hittar här) och tillsätt 1 msk blåa vallmofrön i smeten. Häll upp smeten i formar och klicka sedan i 1 msk lemon curd i varje muffins. Grädda i 10-12 minuter i 200 grader. 


Receptet på lemon curd kommer ifrån Söta saker om jag inte minns fel. Jag har dock lagt till en extra citron i receptet för ibland räcker det inte med två citroner för att få den syrlighet jag vill ha. 

Kommentarer

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)