Recept på varm choklad på pinne - en perfekt present



Nu börjar kvällarna bli lite kallare och vad passar då bättre än att krypa ner i soffan med en kopp varm choklad?

Även om jag tycker att en enkel chokladbit i en kopp med varm mjölk fungerar bra så är det här receptet lite godare och lite roligare - speciellt att ge bort till någon man tycker om! Och varför inte skapa lite extra lyx-känsla genom att tillsätta en klick grädde eller några marshmallows?



Varm choklad på pinne (10-15 st)
100 g mörk choklad
0,5 dl grädde
50-100 g mörk choklad (att doppa dem i)

(Du behöver även 10-15 st kakpinnar)

Hacka 100 g choklad fint och lägg i en skål. Koka upp grädden, slå den över chokladen och rör till en jämn smet. Lägg sedan smeten på en tallrik klädd med plastfolie. Låt smeten stå i kylen någon timma och smält under tiden den andra chokladen. Ta därefter ut tryffelsmeten, skär upp i bitar och forma till bollar. Doppa pinnens spets i den smälta chokladen och tryck försiktigt in pinnen i tryffeln. Doppa sedan hela bollen i choklad och låt stelna i kylskåp. Serveras tillsammans med ett stort glas varm mjölk.

Lycka till! :)

Kommentarer

  1. Vilket toppentips :) Du vet väl att jag har ännu en matbild-tävling på min matblogg? Skynda in och tävla om produkter värda över 1000 kr :)

    SvaraRadera
  2. Men så smart och gott!!! Måste testa! :)

    Tack för tipset!! Har fixat denna uppdatering nu!!! ;) Har liksom undrat varför jag med!!! haha!

    Kram Bettan

    SvaraRadera
  3. Vilken rolig idé ! Perfekt att plocka fram för mys i midvintermörkret!

    SvaraRadera
  4. Försökte mig på detta nu inför jul men det gick banne mig inte att göra kulor av tryffelsmeten. Den blev bara rinnig :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men vad tråkigt att höra! Om du provar igen så testa att ta mindre grädde eller mer choklad - det kan ju vara skillnad på en chokladsort från en annan så jag skulle nog testa att ta lite mer choklad nästa gång eller prova med en annan sorts choklad. :) Lycka till! //Ester ❤ ett kreativt liv

      Radera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)